BOR: Copii, dacă mințiți, vă calcă mașina!

Multe manuale de religie, după care se învață în școlile din România, conțin ”învățături” revoltătoare, pline de mânie și dispreț. Mai multe asociații, dar și numeroși părinți, atrag atenția că orele de religie induc elevilor norme de conduită greșite, iar copiii ajung traumatizați de ideea că dacă ”păcătuiesc” ajung în iad.

În manualul de Religie de la Editura Sf. Mina, clasa I, le exemplifica elevilor ce pățești dacă minți sau dacă faci rău. Dacă minți, atunci vei fi călcat de mașină, în manual fiind o ilustrație cu un copil accidentat. Învățătura: “Bine faci, bine găsești. Rău faci, rău găsești”.

„Modul în care s-a predat religia îi înspăimântă pe elevi. Am făcut terapie și eu, și alți colegi de-ai mei cu elevi care erau traumatizați că vine diavolul“ – psihologul Mircea Miclea, fost ministru al Educației.

După doza asta de îndoctrinare, oare ce gândesc copiii? Dar părinții lor?

  1. Oare ce gândesc copiii despre toate accidentele din lumea întreagă?
  2. Oare cred copiii că ”mincinoșii” sunt vinovați pentru accidentele rutiere?
  3. Oare cred copiii că putem elimina toate accidentele din lume dacă nu mai mințim niciunul?
  4. Oare cum se vor integra acești copii într-o lume care funcționează cu totul altfel decât este prezentată în dogmele BOR?

Preoții consideră ”minciuna” o cauză a accidentelor rutiere. Dar ce spun polițiștii?

Rapoartele poliției arată că accidentele grave au drept cauză nerespectarea regimului legal de viteză și traversarea neregulamentară a pietonilor. De asemenea, accidente sunt provocate de neacordarea priorității vehiculelor, din cauza nerespectării regulilor de circulație, din cauza circulației neregulamentare a pietonilor pe partea carosabilă, de nerespectarea distanței dintre vehicule, de depășirea neregulamentară, din cauza neasigurării la schimbarea direcţie de mers şi de conducerea autovehiculelor sub influenţa băuturilor alcoolice.

Alte dogme BOR, predate în orele de religie:

Controversa manualelor de religie.

Conţinutul manualelor de religie, mai ales cele din clasele primare, a stârnit, în ultimii ani, nenumărate critici. Deşi o parte dintre manuale, care cuprindeau imagini cu impact emoţional mare asupra copiilor, au fost retrase de pe piaţă, noile manuale introduse în reţeaua şcolară la începutul anului şcolar nu sunt lipsite, la rândul lor, de controverse.

În România, Religia se studiază de la clasa pregătitoare până la clasa a XII-a, iar majoritatea covârșitoare a elevilor studiază cultul ortodox. Manualele școlare sunt realizate de mai multe edituri însă doar după ce au avizul Patriarhiei Române, aşa cum este prevăzut în Protocolul pentru predarea Religiei în școli, semnat de Ministerul Educaţiei şi conducerea Bisericii Ortodoxe Române (BOR). De altfel, programa şcolară pentru cultul ortodox se realizează tot sub supravegherea Patriarhiei.

Începând cu anul şcolar 2014 – 2015, în clasele întâi şi doua au fost introduse manuale de religie noi, care, cel puţin teoretic, ar trebui să insufle elevilor valori şi atitudini pozitive. Informaţiile din noile manuale ar trebui să respecte învăţătura şi spiritualitatea Bisericii, să fie adaptate experienţei de viaţă a copiilor. În plus, profesorii trebui să se axeze pe relaţiile dintre diferite evenimente istorice şi religioase, iar activităţile practice să promoveze experienţele religioase ale copilului din familie şi biserică. Teoretic, noile manuale ar fi trebuit să elimine complet lecţiile care ar putea avea un impact emoţional asupra copiilor. Practic, nu s-a întâmplat aşa.

Comentarii